Підготовка інтерактивних вправ для уроку інформатики в середовищі LearningApps

1

Вступне слово.

План роботи технічного модуля. Завдання семінару.

10:00 - 10:05

(12:00 - 12:05)

методист НМЦ 

Тимошенко В.М.

2  Презентація ЗЗШ 75 

10:05 - 10:10

(12:05 - 12:10)

  Заступник директора з навчально-виховної роботи 

ЗЗШ  № 75 

 Панасюк Віра Ульянівна

3

Доповідь. Особливості роботи  з сервісом Learning Apps

09:10 -09:30

(12:10 - 12:30)

 
4

Майстер-клас.

Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках інформатики через педагогічну співпрацю. (Виставка педагогічних технологій / Сайт)

09:30 - 10:00 

(12:30 - 13:00)

вчитель інформатики

ЗЗШ №  75

Улинець Л.М. 

5 Практичне заняття (за попереднім записом).

10:00 - 11:25

(13:00 - 14:20)

учасники семінару
6

Заключне слово.

Підведення підсумків семінару. 

11:25 - 11:30

(14:25 - 14:30)

методист НМЦ

Тимошенко В.М.

Інструкції до практичних робіт (авт. Вчитель інформатики: Улинець Л.М., ЗЗШ №75)

 

                             Практична робота № 1

«Створення вправи «Фрагменти зображення»»

 

                                    Практична робота № 2

 

«Створення вправи «Заповнити пропуски»»

                         Практична робота № 3

                                «Створення вправи «Вільна текстова відповідь»»

Матеріали до практичних робіт

 

LearningApps.org - онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Їх можна використовувати в роботі з інтерактивною дошкою, або як індивідуальні вправи для учнів. 

LearningApps.org - це додаток для підтримки навчального процесу за допомогою інтерактивних модулів (додатків, вправ). Даний онлайн-сервіс дозволяє створювати такі модулі, зберігати і використовувати їх, забезпечувати вільний обмін ними між педагогами, організовувати роботу учнів (в тому числі, і по створенню нових модулів).

 

На сайті http://learningapps.org доступна велика база завдань, розроблених учителями з різних країн для усіх предметів шкільної програми. Кожен із ресурсів можна використати на своєму уроці, змінити під власні потреби, розробити схожий чи зовсім інший навчальний модуль.

Вправи на сайті подаються у зручному візуальному режимі сітки зображень, навівши на які вказівник миші можна побачити тип вправи та її рейтинг на сайті (залежить від кількості переглядів та оцінок користувачів).
Клацнувши на зображенні значка вправи, відбувається перехід у режим її виконання. На передньому плані видно завдання, сформульоване вчителем, яке закривається після клацання кнопки ОК, що дозволяє перейти до безпосередньої роботи із вправою.
Виконання вправи полягає в інтерактивній роботі з об'єктами, розміщеними на екрані. 
Після виконання вправи потрібно клацнути напис Перевірити рішення: відповіді буде перевірено і вказано на можливі помилки. Далі можна внести виправлення і знову перевірити рішення.
Усі вправи поділено на категорії, які відповідають виду завдання, яке потрібно буде виконати учням:

  • вибір;
  •  розподіл;
  •  послідовність;
  •  заповнення;
  •  онлайн-ігри;
  • інструменти.

У кожній групі доступно кілька шаблонів вправ, опис та зразки яких можна попередньо переглядати перед тим, як створити власний навчальний ресурс.

 

 На сайті http://learningapps.org/ можна детальніше ознайомитись із різними вправами та спробувати створювати власні.


Приклади вправ: 
http://LearningApps.org/watch?v=p34cxpow201

 

 

 Блог учасників професійного співтовариства learningApps: http://e-lpro.blogspot.com/2013/08/learningapps.html

 

У технології створення в earningApps.org інтерактивних завдань різних рівнів складності - вікторин, кросвордів, пазлів чи ігор - використовується майже однаковий алгоритм дій, які потрібно виконати:

Вводимо назву вправи.

Пишемо опис завдання цієї вправи, який показуватиметься при її запуску.

Створюємо пари: потрібно вказати два об'єкти, які відповідають одне одному - це може бути поєднання текстів, зображень, аудіо та відео роликів. За допомогою елементів шаблону копіюємо заздалегідь підготовлений текст. Зображення завантажуємо з комп’ютера або із запропонованої бібліотеки Wikipedia та Flickr, можна скопіювати і вставити у поле завантаження й веб-адресу зображення. Також пропонуються опції для редагування зображень і відео безпосередньо у додатку.

Кожна нова пара об’єктів додається опцією «Додати ще один елемент».

Для того, щоб ускладнити завдання, можна «Додати зайві елементи», які не належать до рішення.

Ставимо галочку біля опції «Складені пари зникають». Складені пари автоматично зникають, інакше потрібно складати пари до того моменту, поки не знайдено всі правильні відповіді.

Пишемо текст зворотнього зв'язку, який з'явиться, коли правильне рішення буде знайдено. Наприклад, «Це правильна відповідь!».

Якщо потрібно, пишемо підказки про виконання вправи. Їх можна буде переглянути, клацнувши невеличкий значок у верхньому лівому куті. Це поле можна залишити порожнім.

Завершальний етап. Попередній перегляд. Для зручності можна перейти в повноекранний режим (кнопка в правому верхньому куті). Щоб вийти з повноекранного режиму, натискаємо на клавіатурі клавішу Esc.

Після перегляду вправи, можемо повернутися до редагування або зберегти вікторину.

Тепер ресурс створено і автоматично він має приватний доступ. Результат своєї роботи можна запропонувати іншим користувачам за допомогою опції «Публічні вправи». Потрібно  заповнити запропоновану форму та, після відправки вправи, дочекатися відповіді розробника сервісу. Після перевірки прийде відповідь про можливість публікації, наприклад така: «Вашу вправу «Рівняння» успішно опубліковано! Вона стане доступною в каталозі для всіх користувачів, починаючи із завтрашнього дня».

      Крім того, кожний ресурс, створений за допомогою сервісу LearningApps.org, має наступні атрибути:

Про вправу (ім'я автора, категорія, оцінка Інтренет-користувачів, кількість переглядів)

Використати вправу (пряме посилання на ресурс, посилання на повноекранний перегляд, HTML-код для інтеграції на веб-сторінку, QR код)  

 Можливість зберегти виконану роботу для подальшого автономного користування (посилання «SCORM»).

Використовувати інтерактивний ресурс можна декількома способами. Для створення посилання потрібно скопіювати адресу ресурсу в рядку «Веб-посилання» чи «Повноекранний перегляд». При необхідності вставити інтерактивний модуль на веб-сайт користувача, потрібно скопіювати HTML-код, який знаходиться поряд з опцією «Вбудувати» та просто вставити його на сторінку в редакторі сайту, якщо сайт має функцію додавання HTML-коду, або через HTML-додаток.

          Крім створення вправ є можливість користуватись   наступними інструментами:

Дошка оголошень — проста дошка оголошень для спільного додавання нотаток різного типу: як текстових, так і графічних, аудіо та відео-ресурсів. Цей інструмент зручно використовувати як спільний електронний конспект уроку – в такому разі учень отримує доступ до всіх мультимедійних об’єктів уроку.

  Календар — календар-розклад з можливістю спільного одночасного заповнення різними користувачами. Так, наприклад, можна формувати графік роботи у певному проекті.

  Колекція вправ – дозволяє створити колекцію інтерактивних вправ, та легко поділитись нею з іншими користувачами. У цю колекцію можна додавати як власні вправи, так і завдання із загальної бібліотеки ресурсів LearningApps.Org.

   Нотатки – створений цим інструментом записник працює схоже до інтернет-форуму. На лівій сторінці створюються різні теми обговорення. Праворуч розміщуються окремі дописи на вибрану  тему. При додаванні нових повідомлень чи тем відбувається автоматичне оновлення вмісту нотатника на екрані у всіх користувачів. Можна задати пароль адміністратора цього нотатника, що унеможливить несанкціоноване видалення та редагування дописів.

      Продовжуємо знайомство із наступними закладками.

Мої вправи

У цій закладці зберігаються вправи, які виконав користувач (вчитель), а також вправи, які виконали учні і які були опубліковані вчителем для загального користування (по класам).  Клацнувши мишкою на папці ми маємо можливість «керувати» папкою:

  •    перейменувати
  •     копіювати
  •     перенести в іншу категорію
  •       видалити

Відкривши безпосередньо папку ми бачимо запропоновані вправи, з якими можна виконувати певні дії:

  • редагувати вправу
  • змінити зображення попереднього перегляду
  • перенести в іншу категорію
  • статистика виконання вправи учнями
  • видалення вправи
  • кількість переглядів

 Мої класи

Web 2.0 - це той «інструмент», який дає вчителю простір для творчості. Працюючи  з інтернет-ресурсами з метою більш детального ознайомлення з принципами роботи з LearningApps.org, я звернула увагу на те, що більшість моїх колег самостійно створюють вправи, не залучаючи до цього своїх учнів. Але на мою думку, це не зовсім правильно так як сьогодні  на будь-якому уроці вчитель, оперуючи різноманітними цифровими навчальними ресурсами, може організувати дослідницьку діяльність учнів, зорієнтувати в індивідуальному пошуку інформації, навчити оцінювати надійність різних інформаційних джерел, створювати власні електронні продукти (малюнки, мультимедійні презентації, електронні моделі).

       Замість насичення пам'яті дитини значним обсягом знань, набагато важливіше навчити її знаходити, користуватися та застосовувати їх на практиці, тому можна запропонувати учням долучитись до створення власних вправ з подальшою демонстрацією їх своїм однокласникам та усім користувачам сервісу. Структура LearningApps.org дозволяє залучати учнів до самостійної роботи з ресурсом. Тут передбачено посилання «Мої класи».

           Вчителю необхідно зареєструвати бажаючих, а система автоматично надає пароль і логін кожному учню. Посилання Class Folder відкриє папку вчительських і учнівських робіт цього класу.

Після цього учні мають доступ до своїх власних сторінок. Створену вправу учень надсилає  вчителю. Який може її переглянути, редагувати і відправвити  в папку «Вправи мого класу».

Післю цього учні цього класу можуть ознайомитись і попрацювати з вправою. Крім того вчитель може розмістити оголошення для усього класу, або вести приватну переписку з учнями.

Посилання «статистика» дає можливість переглянути в загальному кількість виконаних і опублікованих учнями вправ.

Мета вчителя завжди одна – зробити навчання якіснішим, цікавим, доступним для дітей.

Широкі можливості для цього дають нові технології. На сьогодні інтерес до комп`ютеризації зріс, є комп’ютерні карти, атласи, підручники, посібники. Мета – використати ці технології на всіх етапах навчального процесу: засвоєння нового матеріалу, формування практичних знань і навичок, закріплення, поточного і тематичного оцінювання навчальних досягнень.

Використання комп’ютерних технологій у навчальному процесі є вимогою часу, оскільки вони підвищують пізнавальну цікавість, розвивають творчість учня.

І на закінчення)))

 

Комбінуємо Web 2.0 ресурси. Можна вставляти модулі в свій блог, сайт, організовуючи зручні робочі листи. А можна використовувати їх і в вигляді посилань, вставлених, скажімо, в ігрове поле на основі малюнків Google (малюємо поле, або вставляємо намальоване заздалегідь, додаємо картинки для вузлових станцій, створюємо на них гіперпосилання, що вказують на модулі LearningApps).

 

                                                                                               джерело:http://many-mouse.blogspot.com/p/4_12.html

Кожен із ресурсів можна використати на своєму занятті, змінити під власні потреби, розробити схожий чи зовсім інший навчальний модуль, його можна зберігати у власному «кабінеті», створивши свій акаунт в даному онлайновому середовищі.
1. Створення акаунту в онлайновому середовищі LearningApps: 

Треба всього лиш уважно заповнити всі поля реєстраційної форми і потім зайти під своїм створеним акаунтом. Бажано вказувати свої дійсні дані аби потім вашим учням і колегам було зрозуміло, що це ваша авторська робота (автори робіт відображаються на посиланні на вправу).
 
2. Режим "Перегляд вправ": 
Перш ніж розпочати створення власних інтерактивних завдань з колекції шаблонів, пропонованих сайтом, раджу познайомитися з галереєю сервісу. Для цього натисніть «Перегляд вправ», виберіть навчальний предмет і ознайомтеся з роботами колег: обираємо в полі "Категорія" необхідну предметну галузь (ці галузі вказують автори при створенні вправи).

Пошук потрібної вправи можна звузити за допомогою визначення рівня - від дошкільної освіти до післядипломної освіти за допомогою переміщення бігунка: 

Пошук можна здійснювати і з допомогою відповідного поля (пошук можна здійснювати не лише за тематикою, а й за автором - в цьому разі відкриються всі вправи цього автора):


У розкритому  переліку вправ обираємо ту, що зацікавила, клікнувши по її назві.

3. Режим "Створення вправи": 

Із запропонованого списку назв шаблонів можна обрати той, що зацікавив, у полі перегляду можна переглянути приклади і короткий опис такого типу вправ.
Клікнувши на кнопку "Створити <назва шаблону>" відкривається форма шаблону, яку треба заповнити власним матеріалами.

Зверніть вагу: у вправах можна додавати текст, зображення, звук, відео.
Вибравши інтерактивне завдання, що вас зацікавило, ви можете створити аналогічне, натиснувши на кнопку: 

 В цьому разі достатньо внести потрібні зміни і зберегти їх (вправа автоматично збережеться у вашому "кабінеті" в розділі "Мої вправи").
Після редагування є можливість спочатку переглянути вправу (кнопка у нижньому правому куті вікна): 

 А потім при потребі знову продовжити редагування вправи: 


Якщо вправа вас повністю влаштовує і не потребує редагування достатньо клацнути по кнопці:

4. Робота із зображеннями.
Додати зображення до вправи можна декількома способами через діалогове вікно "Вибрати зображення": 


1) "Шукати зображення": вводимо в поле пошуку тему і обираємо із запропонованих зображень потрібне; обране зображення можна відредагувати (задати певний ефект, рамку, виконати обтинання, змінити розмір, орієнтацію, яскравість тощо):  


2) "Використати зображення": вводимо у вказане поле URL-адресу зображення.

Як отримати URL-адресу: зазвичай ми шукаємо потрібні зображення у пошукових системах (Google, Яндекс тощо); клацаємо на вподобаному зображенні спочатку лівою кнопкою миші (аби збільшити його поміж інших), а потім правою кнопкою на ньому, щоб викликати контекстне меню і обрати команду "Копіювати URL-адресу зображення": 


Повертаємось до LearningApps і вводимо скопійовану адресу (Ctrl+V).

3) Вставка зображення з диску: клацнути всередині контурного прямокутника - відкриється вікно для вибору файлу з диску вашого комп'ютера або із зовнішнього носія; можна виконати відомі операції вибору через кнопки діалогового вікна або перетягнути потрібне зображення просто в поле вибору малюнка LearningApps,  утримуючи ліву кнопку миші: 

 

4. Використання посилань, вбудовування вправи в онлайнові середовища.
Після збереження вправи у власному "кабінеті" з'являється повідомлення про можливість використання вашої вправи: 


Посилання на демонстрацію вправи можна подавати у двох режимах: звичайному (з відображенням вікна LearningApps) та у повноекранному режимі (вікно вправи розгортається на весь екран автоматично).
Для "продвинутих" користувачів:
Щоб вбудувати вправу на інший онлайновий сервіс, треба скопіювати її HTML-код, поданий у полі "Вбудувати:", а потім перейти в потрібний сервіс (наприклад, блог чи сайт), обрати режим роботи з HTML-кодами сторінки і вставити скопійований код в потрібне місце.
5. Робота з папками у власному "кабінеті".
З часом вправ накопичується досить багато. Аби систематизувати набір вправ, які знаходяться у вашому "кабінеті", для більш легкого користування, можна створювати папки, як в звичайному комп'ютері, і переміщувати в них відповідні вправи. Для цього достатньо клацнути на папці і дати їй назву, а потім перетягуванням розмістити вправи у відповідні папки: 

 

 
6. Створення колекції вправ. (Увага! Цей шаблон працює лише в українському інтерфейсі)
У власному "кабінеті" можна створювати колекцію вправ за конкретною тематикою або до певного уроку:
1) Перейти в режим "Створення вправи"
2) Обрати зі списку "Інструменти" (остання колонка) - "Колекція вправ": 

 

 
3) Клацнути по кнопці "Створити Колекція вправ", перейдемо до форми шаблону, в якій уважно заповнити потрібні поля і, клацнувши по кнопці "Вибрати вправу" додати потрібні (додаємо із вже збережених у ваших папках чи просто у вашому "кабінеті"-акаунті вправ): 
В розкривному списку обираємо потрібну папку і клацаємо на відповідній вправі, що відтворяться в правій частині вікна - вправа з'явиться у шаблоні.
А потім, клацаючи по кнопці "+ додати ще один елемент"  у шаблоні додаємо наступні потрібні вправи таким самим чином (обрати папку - клацнути по потрібній вправі).
Наприклад "Інформація. Інформаційні процеси" (клацніть, щоб спробувати): 
 
7. Робота в режимі "Мої класи".
Кожен вчитель за своїм бажанням може створити набір класів у власному акаунті, ввести дані про учнів, створити для кожного учня профіль, задати пароль для входу: 

Клацаємо по кнопці Class Folder.
Для обраного класу додаємо потрібні вправи (або колекцію вправ)

Під час роботи на уроці/заході кожен учень (або група учнів) отримує пароль для входу і виконують завдання, запропоновані для їх класу/групи.

8. Робота в оффлайн.

Для використання вправ в оффлайновому режимі треба скористатись кнопкою:

Дана опція дає можливість завантажити вихідний код цього додатка, як ZIP файл (до вмісту не включені тільки джерела). Більшість завдань можна використовувати в режимі оффлайн після вилучення з архіву. Для запуску програми використовується файл index.html


Такий підхід дає можливість диференціювати завдання. Цю ідею можна влучно використовувати для організації "перевернутого" навчання (зокрема, домашнє завдання за рівнями навчальних досягнень учнів), проектної діяльності тощо.

Пропоную приклади вправ, в яких доцільно скористатись прийомом "багато мишей":
Одним з вдалих варіантів шаблонів для роботи з "багатьма мишами" та оргнаізації парної або групової роботи є "Поділ на групи".
Приклад 1: Інтерактивна гра "Хто що їсть".
Попередньо об’єднати дітей у групи/пари «Зайченятки», «Більчатки», «Жабенятки» та «Медвежатки». Кожна група/пара повинні визначити, що ж «вони» полюбляють їсти? У завданні треба кожній групі/парі клацати на картку, що відповідає їм: 

По завершенні виконання завдання можна переглянути по категоріям правильність відповідей: зеленим контуром позначено правильний вибір, червоним – неправильний.
Для старших учнів, наприклад, під час вивчення інформаційних процесів можна використати таку вправу: 
Приклад 2: "Інформаційні процеси":

 


Інший варіант онлайнової вправи із застосуванням прийому "багато мишей" – "Класифікація"
Приклад 3: Інтерактивна гра "Дикі та свійські тварини".
Треба розподілити тварин на свійські та дикі. Працює дві команди (групи), кожна відповідає за свій вид тваринок і повинна при появі картинки перетягти її на «свою» половинку. 

Після перевірки вибору можна скоректувати виконання завдання.

Для учнів основної школи цей же шаблон можна використати. наприклад, при вивченні математики. Учні об'єднуються у три групи.
Приклад 4: "Раціональні числа та вирази":

 
Чудово спрацьовують у фронтальному опитуванні вправи типу "Знайди пару"
Приклад 5: "Способи подання повідомлень".
Учні по черзі з'єднують відповідні малюнки і написи до них.

Приклад 6: "Історичні постаті України":



Ще один шаблон, який доречно використовувати в "багатомишші" - це "Пазли". Зазвичай в ньому пропонується декілька категорій, кожна група/пара обирає свою категорію та добирає до неї правильні відповіді.
Приклад 7: "Людина та інформація":